Het Belgische Superlijst-onderzoek wordt mogelijk gemaakt dankzij de financiële steun van EU LIFE, Rikolto, Test Aankoop en de Belgische Ontwikkelingssamenwerking.
Belgische supermarkten kunnen een meer plantaardig en duurzamer voedingspatroon veel sterker stimuleren dan ze momenteel doen. Ze kunnen ook veel meer actie ondernemen tegen ontbossing en voedselverspilling. Er zijn wel initiatieven die de goede richting aangeven, maar nu leggen supermarkten de verantwoordelijkheid tot duurzame voedingskeuzes vooral bij de burger. Hieronder vind je de kernresultaten van Superlijst Milieu België.
Download het volledige rapportMinder vlees en meer plantaardig eten, is een cruciale stap om de milieu-impact van ons eetpatroon te verkleinen.
"Voorzie vegan niet alleen voor vegans."
Burger uit burgerpanel voor volwassenen, Gent
Supermarkten kunnen de verantwoordelijkheid nemen voor duurzame consumptie.
"Een ideale 'jij-versie' zou enkel bestaan uit duurzame producten."
Burger uit burgerpanel voor adolescenten, Leuven
Soja voor veevoeding, palmolie en cacao zijn verantwoordelijk voor een groot deel van wereldwijde ontbossing.
"Ik wil niet ongeweten bijdragen aan ontbossing."
Burger uit burgerpanel voor volwassenen, Gent
Wereldwijd is voedselverspilling verantwoordelijk voor acht procent van broeikasgassen door mensen.
"Bepaal de minimumnorm voor de hele sector."
Burger uit burgerpanel voor volwassenen, Gent
In Superlijst Milieu komen Lidl en Delhaize naar voren als algemene koplopers, al zijn de verschillen tussen de supermarkten klein. In absolute termen heeft elke supermarkt nog erg veel ruimte voor verbetering.
"Kleine aanpassingen kunnen een grote impact hebben, stap voor stap."
Burger uit burgerpanel voor adolescenten, Leuven
Elke Belgische supermarkt zou rekening moeten houden met de volgende aanbevelingen.
"Voer jullie plannen ook uit in plaats van er alleen over te praten!"
Burger uit burgerpanel voor tieners, Antwerpen
Op donderdag 8 december organiseerden we een dialoog tussen supermarkten, beleid, wetenschap, ngo's en burgers om een antwoord te zoeken op de vraag:
"Hoe zetten we samen stappen naar een milieuvriendelijkere supermarkt?"
Superlijst is het eerste meerjarig Europees onderzoeksproject dat onderzoekt hoe supermarkten hun klanten helpen om gezond, duurzaam, diervriendelijk en eerlijk te winkelen.
De eerste Superlijst in België focust zich op het thema milieu. We gaan na welke inspanningen Colruyt, Delhaize, Carrefour, Aldi en Lidl leveren om de verkoop van dierlijke eiwitten te verminderen, te kiezen voor producten uit duurzame landbouw, en ontbossing en voedselverspilling tegen te gaan.
Stichting Questionmark ontwikkelde de onderzoeksmethode in samenwerking met een raad van wetenschappers met expertise in landbouw, milieu, duurzaamheid, consumentengedrag en retail:
Erik Mathijs (Faculty bio-science engineering, KU Leuven) - Sybille Mertens (Management school of University of Liège) - Philippe Baret (Faculty of bio-science engineering, University of Louvain) - Valerie Swaen (Louvain School of Management, University of Louvain) - Hendrik Slabbinck (Faculty of economics and business administration, University of Ghent)
om milieuvriendelijk te winkelen?
om milieuvriendelijke keuzes te maken?
door duurzaamheidsscores te gebruiken?
om leefmilieu en landbouw te ondersteunen?
om minder voedsel te verspillen?
om minder impact op het milieu te hebben?